Jak dbać o oczy pracując przy komputerze

Jak dbać o oczy pracując przy komputerze?

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważna jest ochrona oczu podczas pracy przy komputerze. Jej brak może prowadzić do pogorszenia się ostrości widzenia, problemów z akomodacją, zespołu suchego oka czy bólu i pieczenia oczu. W czasie pracy przy komputerze nieustannie koncentrujemy wzrok na monitorze, który znajduje się w niedalekim położeniu. Zmniejsza się również częstotliwość mrugania. Dlatego każda osoba, która pracuje przy komputerze, powinna wiedzieć, jak dbać o oczy.

Ergonomiczne stanowisko pracy

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak duże znaczenie dla ochrony oczu ma odpowiednie stanowisko pracy. Monitor powinien być umieszczony pomiędzy 50 a 70 centymetrów od oczu. Musi także umożliwiać wygodne czytanie i być ustawiony w taki sposób, by patrzeć na niego lekko w dół. Dobrze, jeśli środek monitora znajduje się poniżej 10 lub 20 centymetrów od linii oczu. 

Jeśli mamy taką możliwość, stanowisko pracy powinno być oświetlone światłem dziennym – komputer najlepiej jest ustawiać bokiem do okna. Wieczorami należy doświetlać stanowisko lampką, która da komfort widzenia. 

Warto także korzystać z nawilżacza powietrza, który można umieścić w niedalekiej odległości od biurka.

Właściwie dobrane okulary lub soczewki

Jak chronić oczy przed komputerem? Najlepiej dobierając odpowiednie okulary lub soczewki. Nawet jeśli wada wzroku nie występuje, można zaopatrzyć się w okulary tzw. zerówki, z powłoką antyrefleksyjną oraz filtrem blokującym światło niebieskie

W przypadku stosowania soczewek kontaktowych warto zwrócić uwagę, by przepuszczały one jak najwięcej tlenu oraz by miały możliwie jak najwyższy poziom zawartości wody. Istnieją także rodzaje soczewek dedykowane użytkownikom komputerów, które – podobnie jak odpowiednie powłoki na okulary – regulują dopływ światła do oka i blokują światło niebieskie emitowane przez monitory. Jeśli istnieje taka możliwość, warto nosić soczewki na zmianę z okularami.

Właściwe nawilżenie oczu

Kiedy pojawi się ból oczu spowodowany długą pracą przy komputerze, suchość lub uczucie piasku pod powiekami, należy zastosować odpowiednio dobrane krople do oczu. Należy jednak pamiętać o tym, że krople do oczu to tylko doraźne maskowanie uciążliwych objawów, a nie pozbywanie się rzeczywistych przyczyn suchych i podrażnionych oczu. Pomogą one jednak na zmęczone oczy od komputera i przyniosą natychmiastową ulgę. 

Krople do oczu pomagają na zmęczenie oczu spowodowane pracą przy komputerze

Krople do oczu powinny być jak najwygodniejsze w stosowaniu, więc muszą być zamknięte w wygodnym opakowaniu. Dobrze, jeśli mają dość długą datę przydatności po otwarciu. Ponadto dobry preparat nie powinien zawierać konserwantów i może mieć w składzie więcej niż jedną substancję nawilżającą. 

Jeśli nosimy soczewki kontaktowe, konieczna jest kontrola, czy dane krople można stosować równolegle z soczewkami – niektóre krople uszkadzają ich delikatną strukturę. Również jeśli podawane są leki w postaci innych kropli do oczu, należy sprawdzić, czy można stosować je równolegle a najlepiej – skonsultować to ze swoim lekarzem.

Przerwy i gimnastyka oczu

Jak dbać o oczy w trakcie pracy? Przede wszystkim robić częste przerwy, a także regularną gimnastykę oczu. Zaleca się robienie przynajmniej 5-minutowych przerw po każdej godzinie spędzonej na patrzeniu w monitor. Przykładowe czynności, jakie powinniśmy wykonywać dla zdrowia narządu wzroku:

  • świadome, częste i regularne mruganie,
  • zakrywanie zamkniętych oczu dłońmi na przemian, mając głowę zwróconą w kierunku świecącego słońca,
  • co jakiś czas odwracanie wzroku od komputera i spoglądanie na oddalony punkt np. drzewa za oknem,
  • patrzenie na przemian na coś, co jest położone blisko i daleko lub samodzielne oddalanie przedmiotu ręką,
  • płynne spoglądanie w górę, w dół, w prawo i w lewo lub zataczanie wzrokiem ósemek,
  • stworzenie okrągłego rysunku o nieregularnym kształcie i wyraźnym konturze i powieszenie go za biurkiem – kiedy poczujemy zmęczenie, należy kilkakrotnie „objechać” wzrokiem kontur,
  • tuż po zakropieniu oczu nawilżającymi kroplami, można je zamknąć na około 5 minut.

Dobrym pomysłem będzie także poruszenie tematu ćwiczeń na rutynowej kontroli u swojego okulisty. Specjalista będzie mógł zaproponować idealny zestaw ćwiczeń w ramach skutecznej profilaktyki lub taki, który będzie dostosowany do konkretnego problemu pacjenta.

Odpowiednia dieta

Warto zainteresować się zdrowym żywieniem nie tylko ze względu na wzrok, ale ogólną poprawę samopoczucia i zachowanie zdrowia. Dieta powinna być zbilansowana i zróżnicowana. Dobrze, jeśli bazuje na sezonowych owocach i warzywach. 

Żeby zapewnić sobie zdrowy wzrok, warto zwrócić uwagę na odpowiednią podaż niektórych substancji. Wśród witamin wspierających prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku można wymienić w szczególności witaminy A, B, C, E oraz D. Warto także zadbać o dostarczanie odpowiedniej ilości kwasów omega 3 i 6. Więcej pisaliśmy o tym w artykule: Dieta dobra dla oczu, czyli co jeść, aby poprawić wzrok.

Dieta dobra dla oczu - ważne produkty

Regularne wizyty u okulisty

Jeśli nie zauważamy żadnych nietypowych dolegliwości, do okulisty należy udawać się na kontrolę przynajmniej raz do roku. Praca przy komputerze np. przez 8 godzin dziennie jest jednym z czynników ryzyka niektórych chorób wzroku. Do lekarza należy udać się jak najszybciej, jeśli zauważymy symptomy takie jak:

  • zmiana zabarwienia oka,
  • pogorszenie ostrości widzenia,
  • zmniejszanie się pola widzenia,
  • widzenie mroczków, plam, mętów i błysków światła,
  • widoczne obwódki wokół źródeł światła,
  • podwójne widzenie,
  • ból oczu lub ból promieniujący,
  • częste stany zapalne i infekcje oczu.

Powyższe objawy są charakterystyczne nie tylko dla spędzania zbyt długiego czasu przed monitorem, ale także dla wielu innych chorób oczu, które mogą prowadzić do stałego pogorszenia jakości widzenia, a nawet całkowitej utraty wzroku.

Przeczytaj także

  • Kilkuletni chłopiec w okularach leżący na łące

    Czy dbamy o nasze oczy dostatecznie? Jak najlepiej ćwiczyć wzrok?

    Profilaktyka narządu wzroku

    Kilkuletni chłopiec w okularach leżący na łące

    Niestety z badań wynika, że niemalże co czwarta osoba, u której wykryto wadę wzroku, nie zamierza jej korygować, a nawet nie planuje w najbliższym czasie wizyty u lekarza. Brak dbałości o oczy może być przyczyną wielu komplikacji, których czasem nie można już skorygować przy użyciu soczewek i operacji.

Te osoby już nam zaufały

  • Urszula Radwanska, tenisistka

    Składam podziękowania Panu Piotrowi Voigtowi za profesjonalną pomoc okulistyczną, która pozwoliła mi grać w tenisa bez okularów i soczewek.

    Urszula Radwańska

  • Kamil Majchrzak, tenisista

    Nareszcie widzę na korcie bez korekcji. Voigt Klinika Oka zlikwidowała moją wadę wzroku w 24 godziny. Niesamowite!!!!

    Kamil Majchrzak

    Czołowy tenisista polski, w pierwszej setce światowej

  • Stanisław Karpiel Bułecka, wokalista zespołu Future Folk

    Dziękuję Panu Piotrowi Voigtowi za profesjonalną pomoc dla moich oczu. Powodzenia w nowej klinice.

    Stanisław Karpiel-Bułecka

  • Snowboardzistka Weronika Biela ze specjalistą optometrystą Piotrem Voigtem

    Dziękuję Panu Piotrowi Voigtowi za uratowanie mojego wzroku i tym samym za umożliwienie mi kontynuowania kariery sportowej i udział w zimowych Igrzyskach Olimpijskich w PyeongChangu w 2018 roku.

    Weronika Biela

  • Jerzy Janowicz i Marta Domachowska, tenisiści

    Serdeczne podziękowania dla Pana Piotra Voigta za perfekcyjne wykonanie korekcji naszych wad wzroku. Życzymy pomyślności w nowej klinice.

    Jerzy Janowicz i Marta Domachowska

  • Wojciech Chmielewski

    Chciałbym serdecznie podziękować za wspaniałą wizyte w Waszej klinice, szczególnie za miłą atmosferę, szybkość wizyty, a przede wszystkim za profesjonalizm.

    Wojciech Chmielewski

  • Wszystko przebiegało sprawnie i w miłej atmosferze. Zabieg odbył się w komfortowych warunkach, przy muzyce i rozmowie z zespołem. Wszystko zostało przeprowadzone z pełnym profesjonalizmem.

    Natan Węgrzycki Szymczyk