Sala zabiegowa Kliniki okulistycznej Voigt

Stożek rogówki – leczenie, zabieg i często zadawane pytania

Stożek rogówki to choroba, która powoduje zmianę kształtu rogówki – z kulistego na stożkowaty. Zdrowa rogówka ma charakterystyczny kształt kuli i jest osłoną gałki ocznej. W przebiegu stożka rogówki jej środek staje się cieńszy, a działanie ciśnienia wewnątrzgałkowego uwypukla rogówkę. Efektem jest znaczne pogorszenie jakości widzenia, zwiększenie astygmatyzmu oraz tzw. efekt halo, czyli rozmycie ostrości obrazów w pobliżu źródeł światła. Pierwsze objawy stożka rogówki pojawiają się już u osób po 20. roku życia i rozwijają się do ukończenia 30-40 lat. Później proces chorobowy spowalnia, a nawet się zatrzymuje. Stożek rogówki trzeba oczywiście leczyć – w zależności od stopnia zaawansowania choroby może to być leczenie zachowawcze lub operacyjne.

Stożek rogówki to dość często występujące schorzenie zwyrodnieniowo-dystroficzne oka, które polega na uwypukleniu się centralnej i dolnej części rogówki, czemu towarzyszy pofałdowanie błony Descemeta. W bocznym przekroju oka jest to widoczne w postaci przybrania przez rogówkę kształtu stożka zamiast charakterystycznej kuli. Dodatkowo, grubość rogówki ulega zmniejszeniu nawet o 2/3, staje się ona mniej sztywna oraz traci wytrzymałość. U 85% pacjentów zmiany chorobowe pojawiają się w obu oczach, przy czym ich rozwój jest najczęściej niesymetryczny i niejednakowy.

Stożek rogówki – występowanie

W świetle różnych badań epidemiologicznych wydaje się, że występowanie stożka rogówki jest częstsze niż mogłoby się jeszcze niedawno wydawać. W literaturze podaje się, że częstotliwość choroby to od około 54 do 265 przypadków na 100 tys. osób, a co roku zachorowalność to od 2 do 23 przypadków na 100 tys. osób. Zazwyczaj stożek rogówki diagnozuje się u młodych, ogólnie zdrowych i aktywnych osób między 18. a 20. rokiem życia. Choroba szczególnie szybko rozwija się u pacjentów do 30. roku życia, a jej spowolnienie (czasami nawet zupełne zatrzymanie) występuje u osób po 55. roku życia. Stożek rogówki pojawia się z podobną częstotliwością u wszystkich grup etnicznych z wyjątkiem Azjatów – u nich stożek rogówki diagnozuje się ponad cztery razy częściej niż u przedstawicieli rasy białej. Z kolei dość niską zachorowalność obserwuje się u mieszkańców Uralu, Europy Północnej oraz północnych rejonów Stanów Zjednoczonych.

Stożek rogówki – przyczyny

Jak do tej pory nie określono jednej konkretnej przyczyny rozwoju stożka rogówki. Przypuszcza się jednak, że wśród czynników ryzyka wystąpienia choroby znajdują się:

• drobne urazy mechaniczne oka,
  • częste pocieranie oczu,
  • alergie objawiające się świądem i pieczeniem oczu.

Są to stany, w których dochodzi do uwalniania w oku substancji prozapalnych, prowadzących do uszkodzenia i obumierania komórek rogówki, co jest bezpośrednią przyczyną zmian obserwowanych w oku. Stożek rogówki może mieć również podłoże genetyczne, o czym świadczy m.in. występowanie rodzinne, a także częste współwystępowanie w chorobach genetycznych, takich jak zespół Downa czy zespół Marfana.

Stożek rogówki – objawy i diagnostyka

Do najczęściej zgłaszanych przez pacjentów objawów stożka rogówki zalicza się:

• pogorszenie jakości widzenia,
  • zniekształcanie zarysu obrazu postaci czy przedmiotów,
  • rozdwojone widzenie,
  • uczucie podrażnienia oczu,
  • potrzeba częstego pocierania oczu,
  • konieczność częstej zmiany okularów lub soczewek.

Stożek rogówki doświadczony okulista jest w stanie wstępnie zdiagnozować już na podstawie wywiadu z pacjentem, choć oczywiście do potwierdzenia diagnozy potrzebne są specjalistyczne badania, w tym badania makroskopowe oraz badanie w lampie szczelinowej. W diagnostyce stożka rogówki wykonuje się również skiaskopię (ocena refleksu w źrenicy, przybierającego charakterystyczny kształt nożyc lub rybiego pyska), badanie refrakcji (pozwala wykryć typowy dla stożka rogówki rozwój astygmatyzmu oraz krótkowzroczności) oraz topografia rogówki (umożliwia obserwację oraz kontrolę zmian kształtu rogówki w trakcie leczenia).

Stożek rogówki – leczenie

Jeśli chodzi o stożek rogówki, okulary oraz soczewki kontaktowe mogą być pomocne jedynie w pierwszych fazach schorzenia, kiedy zmiany nie są bardzo zaawansowane, a pogorszenie widzenia nie utrudnia pacjentowi normalnego funkcjonowania. Należy jednak pamiętać, że przy zachowawczym leczeniu stożka rogówki okularami często dochodzi do szybkich zmian wartości astygmatyzmu – pacjent ma wówczas wrażenie, że okulary są źle dobrane i musi często je zmieniać. Podobnie jest z zastosowaniem soczewek kontaktowych – początkowo mogą one poprawiać jakość widzenia, lecz stożek rogówki jest chorobą postępującą, więc próby jest ustabilizowania w wielu przypadkach muszą kończyć się zabiegiem z zakresu chirurgii okulistycznej.

W naszej Voigt Klinika Oka wykonujemy dwa rodzaje zabiegów stożka rogówki.

• Zabieg wszczepienia pierścieni Intacs – są to półkoliste implanty, które wszczepia się pacjentowi w obwodowych częściach rogówki poprzez przygotowany wcześniej przy pomocy narzędzi chirurgicznych lub lasera tunel. Pierścienie te spłaszczają i wyrównują rogówkę, stabilizują ją, co odwleka konieczność wykonania przeszczepu, ale przede wszystkim – poprawiają ostrość widzenia. Co ważne, podczas zabiegu nie ingeruje się w centralną części rogówki, procedura jest bezpieczna, skuteczna i w pełni odwracalna – pierścienie w każdej chwili można usunąć. Pełne efekty zabiegu odczuwalne są po około trzech miesiącach.
  • Cross-linking – czyli tzw. sieciowanie, to jedna z najnowocześniejszych i najczęściej stosowanych procedur okulistycznych, której celem jest usztywnienie rogówki oraz zwiększenie jej wytrzymałości. Polega ona na miejscowym podaniu do rogówki ryboflawiny, który powoduje powstawanie nowych połączeń kolagenowych w rogówce, a także chroni oko przed szkodliwym działanie promieniowania UVA. Następnie rogówka zostaje naświetlona ultrafioletem, co stymuluje produkcję wiązań kolagenowych, dzięki czemu staje się ona sztywniejsza, silniejsza i mniej podatna na odkształcenia. Zabieg jest mało inwazyjny, bezpieczny i skuteczny – u zdecydowanej większości pacjentów dochodzi do spowolnienia, zatrzymania, a nawet cofnięcia zmian w rogówce.

Jeśli chodzi o stożek rogówki, refundacja Narodowego Funduszu Zdrowia w przypadku nowoczesnego leczenia chirurgicznego nie obowiązuje. Zabiegi można wykonać jedynie w najbardziej prestiżowych klinikach w Polsce. W naszej Voigt Klinika Oka pacjenci znajdują się pod opieką doświadczonych specjalistów, mając do dyspozycji najlepsze metody diagnostyki i leczenia. Zapraszamy więc do kontaktu -> https://voigtklinikaoka.pl/kontakt/.

Stożek rogówki – co trzeba wiedzieć?

Na koniec jeszcze kilka praktycznych informacji dotyczących możliwego wpływu stożka rogówki na codzienne życie.

Stożek rogówki a niepełnosprawność

Stożek rogówki może być podstawą przyznania pacjentowi renty z tytułu czasowej niezdolności do pracy. Choć orzecznicy ZUS-u czasem to kwestionują, to jednak od negatywnej decyzji warto się odwołać – w 2015 r. Sąd Okręgowy w Bydgoszczy przyznał mężczyźnie rentę z tytułu czasowej, trwającej ponad dwa lata niezdolności do pracy wywołanej stożkiem rogówki. Mężczyzna był wówczas w trakcie diagnostyki oraz leczenia choroby.

Stożek rogówki a prawo jazdy

Stożek rogówki nie jest co prawda chorobą, która uniemożliwia otrzymanie prawa jazdy, ale kierowca musi oczywiście ją leczyć. Po pomyślnie zdanym egzaminie na prawie jazdy znajdzie się informacja, że kierowca posiada wadę wzroku, a także informacje o tym, czy musi np. nosić okulary, szkła kontaktowe, szkła ochronne itp. Dla osób ze stwierdzoną wadą wzroku wydawane jest prawo jazdy o ograniczonej ważności. W zależności od wady, okres ten wynosi od roku do 10 lat.

Jak widać, stożek rogówki jest chorobą, która może bardzo utrudniać życie – dlatego należy ją leczyć! Zapraszamy do naszej Voigt Klinika Oka!

Przeczytaj także

• Mężczyzna z nałożonymi okulistycznymi okularami probierczymi

Oferta

Leczenie stożka rogówki (keratoconus)

Mężczyzna z nałożonymi okulistycznymi okularami probierczymi

Oferujemy Państwu kompleksową strategię walki ze stożkiem rogówki. Nasze zabiegi crosslinking wspieramy również wszczepianiem pierścieni niwelujących stożek oraz modelujemy rogówkę w celu poprawy efektu.

• Specjalista chorób oczu doktor Barbara Górska bada pacjentkę

Nowoczesne metody diagnozowania schorzeń i wad wzroku. Które badania dają najwięcej odpowiedzi?

Podstawowe badania wzroku, które warto wykonać

Specjalista chorób oczu doktor Barbara Górska bada pacjentkę

Wzrok wymaga fachowej opieki. Jeśli nie zaniedbamy badań za każdym razem, gdy coś nas niepokoi, będziemy dłużej cieszyć się sprawnością naszych oczu. Jakie badania warto zrobić, aby zdiagnozować ewentualne problemy w widzeniu?

Te osoby już nam zaufały

• Urszula Radwanska, tenisistka

Składam podziękowania Panu Piotrowi Voigtowi za profesjonalną pomoc okulistyczną, która pozwoliła mi grać w tenisa bez okularów i soczewek.

Urszula Radwańska

• Kamil Majchrzak, tenisista

Nareszcie widzę na korcie bez korekcji. Voigt Klinika Oka zlikwidowała moją wadę wzroku w 24 godziny. Niesamowite!!!!

Kamil Majchrzak

Czołowy tenisista polski, w pierwszej setce światowej

• Stanisław Karpiel Bułecka, wokalista zespołu Future Folk

Dziękuję Panu Piotrowi Voigtowi za profesjonalną pomoc dla moich oczu. Powodzenia w nowej klinice.

Stanisław Karpiel-Bułecka

• Snowboardzistka Weronika Biela ze specjalistą optometrystą Piotrem Voigtem

Dziękuję Panu Piotrowi Voigtowi za uratowanie mojego wzroku i tym samym za umożliwienie mi kontynuowania kariery sportowej i udział w zimowych Igrzyskach Olimpijskich w PyeongChangu w 2018 roku.

Weronika Biela

• Jerzy Janowicz i Marta Domachowska, tenisiści

Serdeczne podziękowania dla Pana Piotra Voigta za perfekcyjne wykonanie korekcji naszych wad wzroku. Życzymy pomyślności w nowej klinice.

Jerzy Janowicz i Marta Domachowska

• Wojciech Chmielewski

Chciałbym serdecznie podziękować za wspaniałą wizyte w Waszej klinice, szczególnie za miłą atmosferę, szybkość wizyty, a przede wszystkim za profesjonalizm.

Wojciech Chmielewski