Baner o treści: Budowa oka - blog Voigt Klinika Oka
  • Młody mężczyzna z wadą wzroku, trzymający okulary oraz soczewki kontaktowe

Na czym polegają wady refrakcji i jak się je koryguje?

Refrakcja oka – co to jest refrakcja i jakie są główne zaburzenia refrakcji oka?

Młody mężczyzna z wadą wzroku, trzymający okulary oraz soczewki kontaktowe

Refrakcja oka, to mówiąc najprościej, załamanie światła, dzięki któremu człowiek jest w stanie wyraźnie widzieć obraz. Dochodzi do niego gdy światło wpadające do oka ulega skupieniu, tak aby trafić do siatkówki. Zjawisko to umożliwia wyraźne widzenie obserwowanych obiektów, pod warunkiem, że pacjent nie doświadcza zaburzeń refrakcji, czyli wady wzroku. Na czym polegają wady refrakcji i jak się je koryguje?

• Zbliżenie na gałkę oczną - wykrycie wady wzroku może zapobiec niepełnosprawności wzrokowej

Problemy ze wzrokiem a orzeczenie o niepełnosprawności

Jakie wady wzroku kwalifikują do orzeczenia o niepełnosprawności?

Wg dostępnych danych, ponad połowa Polaków powyżej 18 roku życia posiada wadę wzroku. W większości przypadków do normalnego funkcjonowania wystarczą okulary lub soczewki kontaktowe, ale czasami problem jest dużo poważniejszy. Kiedy wada wzroku utrudnia bądź uniemożliwia normalne życie, pacjent może ubiegać się o orzeczenie niepełnosprawności. Jakie wady wzroku kwalifikują do orzeczenia niepełnosprawności?

• Okulista bada oko pacjentki po urazie, w którym została uszkodzona rogówka

Jakie są objawy i skutki mechanicznego uszkodzenia rogówki

Mechaniczne urazy rogówki – przyczyny, skutki i leczenie uszkodzeń rogówki

Okulista bada oko pacjentki po urazie, w którym została uszkodzona rogówka

Uraz rogówki to jeden z częstszych powodów wizyty u okulisty. Przyczyną może być m.in. źle dopasowana soczewka, zadrapanie lub ciało obce pod powieką. Uszkodzenia przeważnie goją się w ciągu kilku dni, ale zawsze w takiej sytuacji należy udać się do okulisty, aby dokładnie obejrzał oko i zadecydował o sposobie leczenia.

• Żywność, która dobrze wpływa na wzrok, zawiera witaminy, minerały, zdrowe tłuszcze i antyoksydanty

Witaminy, minerały i zdrowe tłuszcze. Sprawdź, które produkty są dobre dla oczu

Dieta dobra dla oczu, czyli co jeść, aby poprawić wzrok

Dla wielu osób dbanie o wzrok to przede wszystkim czytanie w odpowiednim świetle, bezpieczna odległość oczu od telewizora lub komputera oraz regularne badania okulistyczne. Oczywiście wszystko to ma znaczenie. Nie każdy jednak wie, że na prawidłowe widzenie duży wpływ ma również dieta. Co jeść aby poprawić wzrok? Odpowiedź można znaleźć poniżej.

• Okulary to jedna z metod niwelowania zaburzeń akomodacji oka

Co to jest akomodacja oka i jakie są jej zaburzenia

Akomodacja oka. Na czym polegają zaburzenia akomodacji oka i jak można je niwelować?

Okulary to jedna z metod niwelowania zaburzeń akomodacji oka

Akomodacja oka to proces umożliwiający widzenie obiektów znajdujących się w różnych odległościach. Tak jak wiele innych mechanizmów, z wiekiem ulega on osłabieniu. Pacjenci odczuwają to jako nieostre widzenie przedmiotów, co wiąże się z koniecznością korzystania z okularów. Na czym dokładnie polegają zaburzenia akomodacji i jak można je skorygować?

• Okulary to jedna z metod korekcji dużej wady wzroku

Co to jest duża wada wzroku i jak można ją skorygować

Duża wada wzroku – czy można ją usunąć?

Okulary to jedna z metod korekcji dużej wady wzroku

W swojej codziennej pracy okuliści bardzo często diagnozują duże wady wzroku. W zależności od stopnia zaawansowania, do ich korekcji stosuje się różne metody. Najbardziej popularne to okulary lub soczewki kontaktowe, ale w ostatnich latach z powodzeniem przeprowadza się również zabiegi chirurgiczne i laserowe. Co dokładnie można rozumieć pod pojęciem dużej wady wzroku i jakie są możliwości jej leczenia?

• Okulary, soczewki toryczne, czy laserowa korekcja wzroku - co wybrać na astygmatyzm

Poznaj podstawowe metody korekcji astygmatyzmu

Okulary czy soczewki kontaktowe na astygmatyzm? A może korekcja laserowa?

Astygmatyzm, nazywany również niezbornością, to wada wzroku dotycząca ponad 30% światowej populacji. Problem związany jest ze zniekształceniem gałki ocznej – a dokładnie rogówki lub soczewki. Pacjenci odczuwają go jako krzywienie obrazu, pogorszenie jego ostrości i czułości na kontrast. Wadę leczy się zachowawczo przy pomocy okularów lub soczewek kontaktowych. Od kilku lat istnieje także możliwość laserowej korekcji astygmatyzmu.

• Badanie oka u okulisty - szybka diagnoza zapalenia rogówki przyspiesza leczenie

Zapalenie rogówki może mieć różne przyczyny i różny przebieg. W wyniku choroby może dochodzić do pogorszenia widzenia, dlatego trzeba ją jak najszybciej leczyć

Zapalenie rogówki – typy, rodzaje, objawy i możliwe powikłania

Badanie oka u okulisty - szybka diagnoza zapalenia rogówki przyspiesza leczenie

Rogówka to zewnętrzna, wypukła warstwa oka, znajdująca się w jego przedniej części. Pełni ona bardzo ważną rolę w procesie widzenia – „przepuszcza” promieniowanie świetlne do gałki ocznej i odpowiednio je załamuje. Aby mechanizm przebiegał prawidłowo, ta część oka musi być w pełni przezroczysta. Zapalenie rogówki może natomiast zaburzać jej przejrzystość, a co za tym idzie - proces widzenia, dlatego chorobę trzeba jak najszybciej leczyć.

• Problemy z widzeniem z bliska po 40. to pierwszy objaw starczowzroczności

Jak zmienia się wzrok po 40. roku życia i jak sobie z tym radzić?

Wzrok po 40 – dlaczego widzenie się pogarsza i jak poprawić wzrok po 40?

Problemy z widzeniem z bliska po 40. to pierwszy objaw starczowzroczności

Starzenie organizmu to w pełni naturalny proces, który dotyka wszystkich narządów znajdujących się w ludzkim ciele. Jednym z nich są oczy, dlatego wzrok po 40 stopniowo ulega pogorszeniu. Starczowzroczność – mimo że nie jest chorobą, może utrudniać codzienne życie, warto więc zasięgnąć porady okulisty już na początku pojawienia się problemów z widzeniem.

• Badanie pacjenta przez specjalistów

Zasady odżywiania wspomagające terapię AMD

Jaką dietę stosować przy AMD

Badanie pacjenta przez specjalistów

Zwyrodnienie plamki żółtej związane z wiekiem, czyli AMD, to choroba, która dotyka w Polsce już ponad 1,5 miliona osób. W zaawansowanym stadium może prowadzić do głębokiego upośledzenia widzenia. Zastosowanie odpowiedniej diety może być pomocne nie tylko w leczeniu AMD, ale także w profilaktyce tej choroby.