Baner o treści: Budowa oka - blog Voigt Klinika Oka
  • Optometrysta, optyk, okulista - czym zajmują się ci specjaliści?

Czy wiesz, do którego “specjalisty od oczu” udać się z poszczególnymi problemami?

Optometrysta, optyk, okulista – czym zajmują się ci specjaliści?

Optometrysta, optyk, okulista - czym zajmują się ci specjaliści?

O tym, czym zajmuje się okulista, wie większość ludzi. Jednak zawód optyka i optometrysty dla wielu okazuje się już nieco większą zagadką. Niezależnie od tego, czy korygujemy w jakiś sposób swój wzrok czy też nie, warto wiedzieć, czym zajmują się wspomniani specjaliści, by wiedzieć, kiedy należy się do nich udać.

• Najczęściej występujące choroby siatkówki

Choroby siatkówki dotyczą coraz większej ilości osób. Poznaj ich objawy

Najczęściej występujące choroby siatkówki

Choroby siatkówki oka z roku na rok dotyczą coraz większej ilości osób. Wiele z nich prowadzi do trwałych zmian w widzeniu lub nawet do utraty wzroku. Żeby móc się przed nimi chronić, warto wiedzieć, jakie choroby siatkówki mogą dotykać ludzi w określonym wieku. Zapraszamy do zapoznania się z naszym przeglądem najczęściej występujących chorób siatkówki.

• Młody mężczyzna w okularach siedzi za kierownicą samochodu, w ręce trzyma prawo jazdy

Problemy ze wzrokiem a prawo jazdy

Prawo jazdy a wada wzroku. Jak wady wzroku wpływają na zdolność prowadzenia pojazdów?

Dobry wzrok to jedna z ważniejszych cech, jaka powinna wyróżniać każdego kierowcę. Oczywiście osoby posiadające problemy ze wzrokiem, nie są zdyskwalifikowane i mogą prowadzić pojazdy jeśli ich wada jest odpowiednio kontrolowana i korygowana. Prawo jazdy a wada wzroku – o czym trzeba wiedzieć, chcąc zdobyć uprawnienia na prowadzenie samochodu?

• Borówki amerykańskie źródło wielu cennych witamin, które korzystnie wpływają na wzrok, m.in. witaminy A i C

Które witaminy korzystnie wpływają na proces widzenia?

Witaminy dla oczu – jak niedobór lub nadmiar witamin wpływa na widzenie

Podczas kontroli okulistycznych pacjenci bardzo często słyszą, że powinni dbać o wzrok. Co to jednak oznacza w praktyce? Chodzi przede wszystkim o codzienne zdrowe nawyki – czytanie przy odpowiednim świetle, oglądanie TV w bezpiecznej odległości, regularne przerwy w pracy przy komputerze, nawilżanie oczu kiedy są „zmęczone” i przesuszone. Bardzo ważnym czynnikiem są także witaminy, które wspierają utrzymanie prawidłowych funkcji oka oraz chronią je przed chorobami związanymi z procesem starzenia. Jakie witaminy dla oczu warto stosować?

• Leczenie chorób uczu - okulista zakrapia pacjentce oko

Poznaj 5 chorób oczu, które mogą dotknąć każdego

5 najczęściej występujących chorób oczu – przyczyny, objawy, leczenie

Leczenie chorób uczu - okulista zakrapia pacjentce oko

Choroby oczu dotykają coraz więcej osób na świecie. Niestety często w początkowych fazach są ignorowane lub pozostają niezauważone. Powodują ból, błyski, zamglenia, zaburzenia lub zmniejszanie się pola widzenia, a nieleczone często pogłębiają się i prowadzą do całkowitej utraty wzroku. Mogą dotyczyć elementu budowy oka, nerwu wzrokowego lub być objawem innych chorób ogólnoustrojowych. Dowiedz się, jakie są najczęściej występujące choroby narządu wzroku.

• Pacjentka wykonuje test Amslera, który pomaga w wykrywaniu zmian w siatkówce, w tym AMD

Plamka żółta w oku – jakie czynniki wpływają na jej działanie

Co to jest plamka żółta i jaką rolę pełni w oku?

Źrenica, tęczówka, rogówka – znajomość tych części oka nie stanowi problemu dla większości pacjentów. Inaczej dzieje się w przypadku plamki żółtej. Mimo że można uznać ją za najważniejsze miejsce w oku, mało kto wie, gdzie się znajduje i jakie pełni funkcje. Czym więc jest plamka żółta i czy bez niej można widzieć kolory?

• Młody mężczyzna z wadą wzroku, trzymający okulary oraz soczewki kontaktowe

Na czym polegają wady refrakcji i jak się je koryguje?

Refrakcja oka – co to jest refrakcja i jakie są główne zaburzenia refrakcji oka?

Młody mężczyzna z wadą wzroku, trzymający okulary oraz soczewki kontaktowe

Refrakcja oka, to mówiąc najprościej, załamanie światła, dzięki któremu człowiek jest w stanie wyraźnie widzieć obraz. Dochodzi do niego gdy światło wpadające do oka ulega skupieniu, tak aby trafić do siatkówki. Zjawisko to umożliwia wyraźne widzenie obserwowanych obiektów, pod warunkiem, że pacjent nie doświadcza zaburzeń refrakcji, czyli wady wzroku. Na czym polegają wady refrakcji i jak się je koryguje?

• Zbliżenie na gałkę oczną - wykrycie wady wzroku może zapobiec niepełnosprawności wzrokowej

Problemy ze wzrokiem a orzeczenie o niepełnosprawności

Jakie wady wzroku kwalifikują do orzeczenia o niepełnosprawności?

Wg dostępnych danych, ponad połowa Polaków powyżej 18 roku życia posiada wadę wzroku. W większości przypadków do normalnego funkcjonowania wystarczą okulary lub soczewki kontaktowe, ale czasami problem jest dużo poważniejszy. Kiedy wada wzroku utrudnia bądź uniemożliwia normalne życie, pacjent może ubiegać się o orzeczenie niepełnosprawności. Jakie wady wzroku kwalifikują do orzeczenia niepełnosprawności?

• Okulista bada oko pacjentki po urazie, w którym została uszkodzona rogówka

Jakie są objawy i skutki mechanicznego uszkodzenia rogówki

Mechaniczne urazy rogówki – przyczyny, skutki i leczenie uszkodzeń rogówki

Okulista bada oko pacjentki po urazie, w którym została uszkodzona rogówka

Uraz rogówki to jeden z częstszych powodów wizyty u okulisty. Przyczyną może być m.in. źle dopasowana soczewka, zadrapanie lub ciało obce pod powieką. Uszkodzenia przeważnie goją się w ciągu kilku dni, ale zawsze w takiej sytuacji należy udać się do okulisty, aby dokładnie obejrzał oko i zadecydował o sposobie leczenia.

• Żywność, która dobrze wpływa na wzrok, zawiera witaminy, minerały, zdrowe tłuszcze i antyoksydanty

Witaminy, minerały i zdrowe tłuszcze. Sprawdź, które produkty są dobre dla oczu

Dieta dobra dla oczu, czyli co jeść, aby poprawić wzrok

Dla wielu osób dbanie o wzrok to przede wszystkim czytanie w odpowiednim świetle, bezpieczna odległość oczu od telewizora lub komputera oraz regularne badania okulistyczne. Oczywiście wszystko to ma znaczenie. Nie każdy jednak wie, że na prawidłowe widzenie duży wpływ ma również dieta. Co jeść aby poprawić wzrok? Odpowiedź można znaleźć poniżej.