Uśmiechnięta starsza kobieta w okularach

Leczenie AMD (zwyrodnienie plamki żółtej)

Zwyrodnienie plamki żółtej (AMD) dotyka przede wszystkim seniorów, a prawdopodobieństwo wystąpienia choroby wzrasta wraz z wiekiem. Ciężka postać AMD grozi znaczną utratą wzroku, a według szacunków w naszym kraju na zwyrodnienie plamki żółtej choruje nawet 1,5 miliona osób.  AMD może powodować głębokie upośledzenie widzenia, które w znacznym stopniu wpływa na obniżenie komfortu życia – uniemożliwia czytanie, pisanie, rozpoznawanie twarzy.

Co to jest AMD?

AMD, czyli zwyrodnienie plamki żółtej związane z wiekiem (Age-related Macula Degeneration) to choroba oczu polegająca na uszkodzeniu plamki (zwanej plamką żółtą) – czyli najważniejszej, centralnej części siatkówki, która odpowiedzialna jest za wyraźne, ostre widzenie.

W obrębie plamki żółtej znajduje się największa liczba fotoreceptorów (światłoczułych komórek), dzięki którym możliwe jest wyraźne widzenie przedmiotów znajdujących się w centralnym polu widzenia.

Choroba rozwija się najczęściej po 50. roku życia i nie została jeszcze całkowicie poznana i wyjaśniona.

Postaci AMD (zwyrodnienia plamki żółtej związanego z wiekiem)

Choroba występuje w dwóch postaciach – suchej i mokrej.

Postać sucha AMD

Postać sucha AMD to około 85–90% wszystkich przypadków. Obejmuje ona zwyrodnienie pigmentowanej warstwy nabłonkowej siatkówki, powodując jej uszkodzenie. Mogą pojawiać się druzy, czyli złogi lipidowo-białkowe, które z czasem mogą powiększać się i zwiększać swoją liczebność. To ostatecznie powoduje, że pacjenci mają ubytki lub plamy w centralnym polu widzenia, co wpływa na jakość widzenia i np. pogarsza czytanie i wykonywanie codziennych czynności.

Postać mokra AMD

Jest przewlekłym zaburzeniem, które powoduje niewyraźne widzenie lub martwy punkt w polu widzenia. Przyczyną tego zaburzenia jest reakcja obronna organizmu, która powoduje powstanie nowych, nieprawidłowych naczyń krwionośnych (tzw. neowaskularyzacja naczyniówkowa lub CNV).

Proliferacja nieprawidłowych naczyń krwionośnych w siatkówce jest stymulowana przez czynnik wzrostu śródbłonka naczyniowego (VEGF). Ponieważ te naczynia krwionośne są nieprawidłowe, są one również bardziej delikatne niż typowe naczynia krwionośne, co ostatecznie prowadzi do wycieku krwi i białka poniżej plamki żółtej. Krwawienie, wyciek i bliznowacenie z tych naczyń krwionośnych ostatecznie powoduje nieodwracalne uszkodzenie fotoreceptorów i szybką utratę wzroku. Pacjenci mogą zobaczyć ciemną plamę w środku pola widzenia z powodu krwi lub płynu pod plamką żółtą.

Jakie są przyczyny zwyrodnienia plamki żółtej (AMD)?

Podstawową przyczyną AMD są zaburzenia przemiany materii w komórkach siatkówki. Wolne rodniki, szkodliwe cząsteczki i związki chemiczne powodują zwyrodnienia plamki żółtej. Obumieranie komórek prowadzi do trwałej utraty ostrości widzenia. Choroba rozwija się stopniowo, u 40% pacjentów w  przeciągu 5 lat AMD może pojawić się również w drugim oku.

Wpływ na rozwój AMD mogą mieć:

• palenie tytoniu,
  • zaawansowany wiek,
  • nadmierna ekspozycja wzroku na promieniowanie słoneczne i promieniowanie niebieskie,
  • współistnienie otyłości, nadciśnienia tętniczego i cukrzycy,
  • predyspozycje genetyczne.

UMÓW SIĘ NA ZABIEG I ZAREZERWUJ WIZYTĘ

Jakie są objawy AMD?

Objawy rozwijają się stopniowo, na początku najczęściej w jednym oku. Mogą nie być od razu zauważone, ponieważ oko dobrze widzące maskuje pogarszanie się widzenia w drugim oku.

Typowe objawy AMD to:

• pogorszenie jakości widzenia (gorsze widzenie w nocy, niewyraźne widzenie z bliska),
  • trudności przy czytaniu i pisaniu (falowanie linii, plama w centrum pola widzenia).

Diagnoza zwyrodnienia plamki żółtej związnego z wiekiem

Do wstępnej diagnozy zwyrodnienia plamki związanego z wiekiem  służy test Amslera, używany od 1945 roku. Metodę opracował szwajcarski okulista Marc Amsler.

AMD – test Amslera

Test Amslera jest to siatka poziomych i pionowych linii służących do monitorowania centralnego pola widzenia pacjenta. Jest to prosty, łatwy i szybki test diagnostyczny, który pomaga w wykrywaniu zaburzeń widzenia, spowodowanych zmianami w siatkówce, szczególnie w plamce żółtej, a także w nerwie wzrokowym i drodze wzrokowej.

Równa siatka Amslera widziana oczami osoby nieposiadającej zwyrodnienia plamki żółtej
Siatka Amslera widziana przez osobę z prawidłowym wzrokiem

Test wykonuje się w okularach do bliży, patrząc każdym okiem osobno na małą kropkę na środku siatki. Obserwuje się wszystkie linie – czy są proste, symetryczne, czy nie falują. W AMD linie falują, łamią się, niektórych linii może brakować, może być obecna plama w centrum.

Krzywa siatka Amslera widziana oczami osoby cierpiącej na zwyrodnienie plamki żółtej
Siatka Amslera postrzegana przez osobę ze zwyrodnieniem plamki żółtej związanym z wiekiem.

Wczesne oznaki utraty wzroku ze względu na AMD obejmują zacienione obszary w centrum widzenia, niewyraźne lub zniekształcone widzenie,  niektóre linie mogą być faliste lub rozmyte.

Rokowania przy AMD

U 10-15% pacjentów z suchym zwyrodnieniem plamki żółtej przechodzi ono w postać mokrą. W każdej postaci AMD uszkodzone jest widzenie centralne, peryferyjne zaś pozostaje nienaruszone. Skutkuje to tzw. widzeniem lunetowym.

UMÓW SIĘ NA ZABIEG I ZAREZERWUJ WIZYTĘ

Leczenie AMD

Zabieg laserem 2RT jest jedynym ratunkiem dla osób chorujących na suchą postać AMD. Jest bezpieczny, szybki i bezbolesny i trwa zaledwie kilka minut.

Laser 2RT – hamowanie postaci suchej AMD

Zabieg laserem 2RT (Retinal Rejuvenation Therapy) jest innowacyjną metodą hamowania postępu postaci suchej zwyrodnienia plamki żółtej. Ma on na celu „odmłodzenie” komórek siatkówki oka.

Dotychczasowe  terapie suchej postaci AMD obejmowały przede wszystkim leczenie późnych etapów choroby. Natomiast terapia laserem 2RT (odmładzająca siatkówkę) umożliwia wcześniejszą interwencję i spowolnienie procesu zwyrodnienia.

Warto zdecydować się na taki zabieg we wczesnym stadium choroby zwyrodnieniowej, ponieważ wzrok jest tylko jeden i powinien nam wystarczyć na całe życie. Istotny jest także czas wykonania zabiegu – nie można pozwolić, by choroba przeszła w bardziej zaawansowaną postać mokrą.

Leczenie mokrej postaci AMD

Niestety w dalszym ciągu jedyną możliwością leczenia zaawansowanej  mokrej postaci AMD jest podawanie serii drogich i inwazyjnych zastrzyków.

Leczenie AMD – cena zabiegu

Leczenie suchej postaci AMD za pomocą lasera 2RT. Pierwsza kontrola po zabiegu wliczona jest w cenę. Szczegółowe informacje oraz aktualne ceny zabiegów wykonywanych w naszej Klinice Oka znajdują się na stronie Cennik.

Przeczytaj także

• Sala zabiegowa Kliniki okulistycznej Voigt widziana przez bulaj w drzwiach

Zapraszamy do zapoznania się z naszymi aktualnymi cenami. Kontakt telefoniczny pozwoli na przedstawienie wszystkich szczegółów cennika.

Sala zabiegowa Kliniki okulistycznej Voigt widziana przez bulaj w drzwiach

Te osoby już nam zaufały

• Urszula Radwanska, tenisistka

Składam podziękowania Panu Piotrowi Voigtowi za profesjonalną pomoc okulistyczną, która pozwoliła mi grać w tenisa bez okularów i soczewek.

Urszula Radwańska

• Kamil Majchrzak, tenisista

Nareszcie widzę na korcie bez korekcji. Voigt Klinika Oka zlikwidowała moją wadę wzroku w 24 godziny. Niesamowite!!!!

Kamil Majchrzak

Czołowy tenisista polski, w pierwszej setce światowej

• Stanisław Karpiel Bułecka, wokalista zespołu Future Folk

Dziękuję Panu Piotrowi Voigtowi za profesjonalną pomoc dla moich oczu. Powodzenia w nowej klinice.

Stanisław Karpiel-Bułecka

• Snowboardzistka Weronika Biela ze specjalistą optometrystą Piotrem Voigtem

Dziękuję Panu Piotrowi Voigtowi za uratowanie mojego wzroku i tym samym za umożliwienie mi kontynuowania kariery sportowej i udział w zimowych Igrzyskach Olimpijskich w PyeongChangu w 2018 roku.

Weronika Biela

• Jerzy Janowicz i Marta Domachowska, tenisiści

Serdeczne podziękowania dla Pana Piotra Voigta za perfekcyjne wykonanie korekcji naszych wad wzroku. Życzymy pomyślności w nowej klinice.

Jerzy Janowicz i Marta Domachowska

• Wojciech Chmielewski

Chciałbym serdecznie podziękować za wspaniałą wizyte w Waszej klinice, szczególnie za miłą atmosferę, szybkość wizyty, a przede wszystkim za profesjonalizm.

Wojciech Chmielewski

• Wszystko przebiegało sprawnie i w miłej atmosferze. Zabieg odbył się w komfortowych warunkach, przy muzyce i rozmowie z zespołem. Wszystko zostało przeprowadzone z pełnym profesjonalizmem.

Natan Węgrzycki Szymczyk